Organisasjon

Nedenfor beskrives hvordan organisasjonsstrukturen i selskapet håndteres i Worksoft

Oppdatert over en uke siden

Worksoft er laget for ulike typer organisasjoner med forskjellig organisasjonsstruktur. Organisasjonens oppbygging avspeiles her under System/Organisasjon. Dersom f.eks. organisasjonen består av flere butikkjeder, som igjen er inndelt i ulike regioner, som igjen har ulike avdelinger, vil dette føre til at konfigureringen av Worksoft må ta høyde for dette.

Øverst til venstre i dette skjermbildet finner du en mulighet for raskt å finne ønsket element, dette kan være praktisk dersom listen nedenfor er lang. I så fall skriver du inn ønsket søkeord i dette feltet:

Elementene på denne listen er kjedene som installasjonen består av, siden kjede er øverste nivå i organisasjonshierarkiet. Til høyre for listen finner du avdelingene som inngår i kjeden du har klikket på:

Dersom du ønsker å se detaljene for en avdeling klikker du på ønsket avdeling, slik at detaljvinduet åpner seg:

Øverst til høyre i skjermbildet finner du knappen Legg til

Om du trykker på Legg til, kommer det fram en meny som lar deg velge hva slags element du ønsker å registrere:

Nedenfor beskrives konfigureringene som kan gjøres på de ulike nivåene innenfor programmets grensesnitt. Overordnede konfigureringer som faller utenfor det som beskrives nedenfor, gjøres direkte i databasen som programmet jobber mot. Dette er det Worksoft som tar seg av.

REGISTRER NY KUNDE

Om du gjør dette valget kommer dette skjermbildet fram:

Hensikten med dette skjermbildet er bare å få registrert en kode som knytter installasjonen mot Worksoft-appen. Du skriver altså bare inn kundens navn og aktuell kode i feltene med røde rammer, før du klikker Lagre.

REGISTRER NY KJEDE

Om du klikker Legg til og så velger Registrer ny kjede, er det opplysningene i dette bildet som skal på plass. Når du har fått på plass alle dataene, klikker du Lagre. Forklaring på de enkelte feltene finner du nedenfor.

MERK:

Normalt er kjeden, eller kjedene, definert av Worksoft før kunden tar programmet i bruk.

Felt

Forklaring til feltene

Navn

Navnet på kjeden

Kode

Kode til lønnssystem

Adresse

Gateadressen til kjeden

Postnr/sted

Postnummeret til stedet hvor kjedekontoret ligger. Merk at når du har skrevet inn postnummeret, fylles stedet inn automatisk

Fastlønnet

Her oppgis grensen for hvor stort avvik i forhold til full stilling som tolereres uten at systemet sperrer for innføring av turnus for en fastlønnet. Hvis tallet f.eks. er 100, betyr det at systemet godtar at turnuser innføres for en person som er ansatt i 100% stilling dersom arbeidstiden som er lagt inn ligger mellom 0% og 200%.

Timelønnet

Her oppgis grensen for hvor stort avvik i forhold til full stilling som tolereres uten at systemet sperrer for innføring av turnus for en timelønnet. Hvis tallet f.eks. er 100, betyr det at systemet godtar at turnus innføres for en person som er ansatt i 100% stilling dersom arbeidstiden som er lagt inn ligger mellom 0% og 200%.

Lønnssystem

Nedtrekksvelgeren brukes for å angi hvilket lønnssystem som benyttes av kjeden. Dersom organisasjonen består av flere kjeder, er det mulig å benytte seg av ulike lønnssystem i de ulike kjedene.

Fil for arbeidsplan

Her velges om det skal produseres fil for arbeidsplan - i så fall velges formatet fra drop-down listen:

Klientkode

Enkelte lønnssystemer krever klientkode. Den forteller hvilken kjede lønnsdataene kommer fra. Legges bare inn dersom lønnssystemet krever det.

Startdag for lønnsperiode

Hvilken dato i måneden starter lønnsperioden? Datoen settes inn her.

Maksimum måneder for lønnskorreksjon

Noen kunder har satt opp Worksoft slik at det kan gjøres korreksjoner på lønnsdata etter at lønn er kjørt. Her settes antall måneder forut for siste lønnskjøring som slike korreksjoner kan gjøres.

Eksportkatalog

Katalogen hvor lønnsfilene lagres når lønn kjøres oppgis her.

Automatisk dato for overtid

Dersom du haker av i dette feltet, vil programmet finnet ut hvilken dato overtid kan betales til for den enkelte ansatte så det blir minst mulig etterslep

Fil for fravær

Her velges det om det skal produseres separat fraværsfil. I så fall benyttes drop-down menyen til å bestemme hvilket lønnssystem filen skal tilpasses:

Lås fraværsregistrering til lønnsperiode

Dersom det ikke skal være tillatt å registrere fravær etter at lønn er kjørt, hakes det av i dette feltet

REGISTRER NY REGION

Om du klikker Legg til og så velger Registrer ny region, er det opplysningene i dette bildet som skal på plass. Når du har fått på plass alle dataene, klikker du Lagre. Forklaring på de enkelte feltene finner du nedenfor

Felt

Forklaring til feltene

Navn

Navnet på regionen

Kode

Regionens kode

Adresse

Gateadressen til regionskontoret

Postnr/sted

Postnummeret til stedet hvor regionskontoret ligger. Merk at når du har skrevet inn postnummeret fylles stedet inn automatisk

REGISTRER NY ENHET

Om du klikker Legg til og så velger Registrer ny enhet, er det opplysningene i dette bildet som skal på plass. Når du har fått på plass alle dataene, klikker du Lagre. Forklaring på de enkelte feltene finner du nedenfor

Felt

Forklaring til feltene

Navn

Navnet på avdelingen. Ev. kan avdelingskoden legges inn som info - denne vil da dukke opp sammen med navnet på relevante steder i programmet

MERK:

Dersom du ønsker å dele opp en stor avdeling i mindre enheter, kan du lage flere avdelinger med ulike navn (Eks Butikk 1 Ferskvare, Butikk 2 Tørrvare osv.) men med felles Kode til lønnssystem.

Kode

Avdelingskode fra lønnssystem

Region

Dersom firmaet er delt inn i ulike regioner, vil disse framkomme ved at du klikker på Velg

Aktiv

Det er i utgangspunktet haket av i feltet til høyre for Aktiv. Imidlertid kan du gå inn og fjerne haken i feltet dersom f.eks. en butikk legges ned. Dermed unngår du at ikke-relevante avdelinger vises.

Adresse

Avdelingens gateadresse

Postnr./sted

Postnummeret til stedet hvor avdelingen ligger. Merk at når du har skrevet inn postnummeret, fylles stedet inn automatisk.

Org.nr

Legges inn dersom avdelingen har eget organisasjonsnummer

Telefon

Avdelingens telefonnummer

E-post

Avdelingens e-post adresse

Hovedkontor

En av avdelingene MÅ settes som hovedkontor i Worksoft. Ofte er dette administrasjonen. Hak av her dersom aktuell avdeling er hovedkontoret.

Lønnsenhet

Aktiveres dersom det skal produseres lønnsfil. Dersom avdelingen legges ned deaktiveres denne. I utgangspunktet er det haket av i dette feltet.

IA-bedrift

Aktiveres dersom avdeling/bedrift er tilknyttet denne ordningen.

Har tariffavtale

Aktiveres dersom avdeling/bedrift har undertegnet en tariffavtale.

Eksporter salgstall fra StaffTuner

Aktiveres dersom StaffTuner benyttes som budsjetteringsverktøy og tallen herfra benyttes som KPI-tall

DWH-kode

Eventuell DWH-kode (datavarehus) legges inn her.

Budsjett hentes fra

Ved å klikke på drop-down menyen kan du velge om budsjettallene skal hentes fra denne avdelinger, eller fra andre avdelinger i installasjonen.

Lønnsfaktor

I dette feltet kan du definere lønnsfaktoren på avdelingsnivå

Tidreg. aktivert fra

Dato for når avdelingen begynner å stemple.

Første lønnskjøring

Dato for når første lønn kjøres Velges i datovelgeren som kommer fram når du klikker i feltet:

MERK:

For å modifisere eller gjøre endinger på noen av dataene som er beskrevet over, åpner du bare aktuelt skjermbilde, gjør ønskede endringer og klikker Lagre.

Svarte dette på spørsmålet?