Stilling
Oppdatert over en uke siden

Skjermbildet System/stilling ser slik ut:

FILTRERINGER

Under Kjede øverst til venstre, kan du velge hvilken kjede du ønsker å se stillingene for, dersom det er flere kjeder i installasjonen:

Under Stillingsstatus, kan du velge mellom Aktive stillinger og Ikke aktive stillinger.

  • Aktive stillinger er stillinger som er valgbare i nedtrekkslisten under Arbeidsforhold (detaljvisningen under Personal):

  • Ikke aktive stillinger er stillinger som ikke framkommer på denne listen, kanskje fordi de ikke skal brukes lengre.

STILLINGER

Filtreringene du foretar under Kjede og Stillingsstatus avgjør hvilke stillinger som framkommer i skjermbildet:

For å få frem flere detaljer om en stilling enn det som vises i skjermbildet over, klikker du et eller annet sted på linja med stillingen du ønsker å undersøke - detaljbildet kommer da inn fra høyre:

Endre eksisterende stilling

Dersom du ønsker å endre noen av parameterne for stillingen, gjør du ønskede endringer i skjermbildet over og klikker Lagre. For en forklaring på de ulike feltene, se tabellen nederst i denne artikkelen.

Dersom du klikker på Ansatte i skjermbildet over, kommer de av dine ansatte som er ansatt i denne stillingen frem:

Registrere ny stilling

For å starte registreringen av en ny stilling, klikker du på Ny borte til høyre i skjermbildet:

Deretter fyller du inn aktuelle opplysninger her, og klikker Lagre når du er ferdig:

Feltene med røde rammer er obligatoriske for at en ny stilling skal godtas av programmet. For en forklaring på de ulike feltene, se tabellen nederst i denne artikkelen.

Kopi

Øverst til høyre i skjermbildet finner du knappene Kopier og Kopier fra annen kjede

Knappen Kopier gjør at du blir sittende med en kopi av aktuell stilling. Dermed er det enkelt å definere en ny stilling som er nesten lik en eksisterende stilling. Du gjør bare aktuelle endringer i kopien og gir den et nytt navn.

Kopier fra en annen kjede benytter du for å ta i bruk en stilling som allerede benyttes i en annen kjede som du har tilgang til.

MERK:

Sletting av stilling

Stillinger som er i bruk kan ikke slettes. Om det er stillinger det ikke er aktuelt å benytte lengre, fjerner du haken til venstre for Aktiv stilling,

Dermed unngår du at stillingen kommer fram som valgbar stilling under Personal/Arbeidsforhold:

Forklaring på feltene i detaljvisningen for stillinger

Felt

Forklaring

Navn

Her fylles navnet på stillingen inn

Tittel

Dersom dette feltet er utfylt vil det gjenspeiles i eventuelle dokumenter som genereres. Se Dokumenter under Personal. Dersom det ikke skrives noe i dette feltet, vil det som står i feltet Navn erstatte stilling i eventuelle dokumenter

Prøvetid (i måneder)

Benytt typisk 6 måneder.

Sortering

Angir rekkefølge for hvordan personer vises i kalendervisningene. Ofte ønskes ”viktige” personer som butikksjefer etc. øverst. Bruk 0 på disse stillingene og så del inn med 1, 2, 3.. etter behov. Det er ikke nødvendig å skille alle stillinger – flere stillinger kan ha samme verdi. Innenfor samme sorteringsverdi sorteres personene alfabetisk i kalendervisningene.

Feriedager pr. uke

Bruk 5 hvis arbeidstidsavtalen kun inneholder mandag-fredag.

Bruk 6 hvis også helger inngår.

Nivå

Dette feltet styrer hvilke stillinger som kan konfigureres av andre. Jo lavere tall, jo høyere nivå. En stilling med et høyt nivå, kan ansette en på et lavere nivå. Benytt f.eks. 1 på superbrukere, 2 på lønnsarbeidere, 3 på avd. sjefer og 4 på resten. De som ikke har lov å ansette kan altså plasseres på nederste nivå. Unngå å bruke 0 da du kan få problemer på enkelte rapporter

Lørdager/søndag telles som feriedag

Settes om planlagt tid i turnus kan inneholde lørdag/søndag.

App

Her velges om ansatte med den aktuelle stillingen skal benytte appens leder- ansattvisning

Helligdager telles som feriedag

Settes om de røde dagene i kalenderen regnes som vanlige arbeidsdager.

Varslingsnivå

Hvilket nivå stillingen har i Notification centre

Avlønning

Velg i nedtrekkslisten den tariffen som gjelder for stillingen (definert i tariffdokument)

Lønnsart

I nedtrekkslisten velges det lønnsartsett som skal knyttes til stillingen.

Dersom det er ledende stillinger som ikke skal ha avvikstimer til lønnsfil, men for enkelte trekkarter (Eks. Ugyldig fravær) – defineres disse opp i egne sett.

Med på lønnsliste

Settes for alle stillinger som skal ha avvikstimer i lønnsfil.

Det er kun de med stillinger med dette valget som kommer frem i lønnslisten. Spesielle regler gjelder ved beregning av KPI tall for de stillinger der dette feltet ikke er krysset av

Avrund tidreg

Settes for alle stillinger som skal benytte stempling, men som ikke skal ha Full fleks (dvs. de skal avrunde stemplingstid til avtalt tid, etter gitte kriterier)

Aktiv stilling

Dersom det står en hake i dette feltet er stillingen valgbar i Personal/Arbeidsforhold.

Bruk timesaldo

Kan settes for alle stillinger. Det er kun fastlønnede som har mulighet til å benytte timesaldo.

  • Du kan velge om plusstid skal gå til saldo eller lønn.

  • Du kan velge om minustid skal gå til saldo eller lønn.

  • Videre kan du definere om kompensasjonstype skal:

    • Split (time til saldo – tillegget til lønn).

    • Alt (time + tillegg til saldo).

    • Basis (innarbeiding time for time, ingen UB/OT).

Svarte dette på spørsmålet?